.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
احتمال افزايش بهاي نفت در زمستان امسال

نماينده ايران در هيئت عامل اوپک با متعادل توصيف کردن بازار نفت در شرايط کنوني گفت: چنانچه روند کنوني ادامه يابد،‌ بهاي نفت در زمستان تقويت خواهد شد.
به گزارش آريا، محمد علي خطيبي آخرين ميزان توليد نفت اوپک را 29 ميليون و 100 هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت:‌ هم اکنون تقاضاي نفت خام اوپک مناسب بوده و بيش از ميزان توليد اين سازمان است.
وي در باره تقاضاي جهاني و تقاضاي نفت خام اوپک گفت: آخرين پيش‌بيني‌هاي اوپک حاکي از آن است در سه ماهه سوم سال 2010 ميلادي تقاضاي نفت خام اوپک 29.3 ميليون بشکه بوده و اين رقم در سه ماهه چهارم 29.63 ميليون بشکه افزايش مي يابد.
خطيبي تصريح کرد: بر اساس اين پيش بيني،‌ در سال 2010 ميلادي تقاضاي جهاني نفت خام 85 ميليون و 500 هزار بشکه خواهد بود که نسبت به سال 2009 ميلادي يک ميليون بشکه افزايش تقاضا نشان مي‌دهد.
خطيبي ادامه داد: در سال 2011 ميلادي نيز اوپک پيش‌بيني کرده تقاضاي جهاني نفت خام به 86 ميليون و 500 هزار بشکه افزايش يابد.
وي افزود: متوسط سبد اوپک تا سوم سپتامبر 2010 ميلادي، 72.28 دلار در هر بشکه است که از متوسط بهاي نفت در سال 2009 ميلادي (61 دلار) حدودا 11 دلار بيشتر است.
نماينده ايران در هيئت عامل اوپک تصريح کرد: در مجموع در صورتي که حالت کنوني ادامه يابد، انتظار مي رود زمستان امسال قيمت‌هاي بهتري داشته بايشم، مگر اينکه موضوع غير قابل پيش‌بيني اتفاق افتد.
راه پر فراز و نشيب تا بهبودي کامل شرايط اقتصاد جهان
خطيبي در بررسي بازار نفت گفت: مدتي است قيمت نفت بين 70 تا 80 دلار در نوسان است و در مقطعي از 80 دلار عبور کرد، اما به دليل نگراني از اقتصاد جهاني، قيمت نفت به سطح 70 دلار کاهش يافت و هم اکنون نيز در محدوده 70 تا 80 دلار در نوسان است.
وي بهاي نفت را متاثر از چند مقوله دانست و گفت: اگرچه اقتصاد جهاني در حال طي کردن روند بهبودي است، اما شرايط تضمين شده و مستمري نداشته و امکان اختلال در روند بهبود يافته اقتصاد جهاني وجود دارد.
نماينده ايران در هيئت عامل اوپک با بيان اين که هم اکنون نگراني‌هايي از بهبود اقتصاد جهاني وجود دارد، گفت: تا بهبودي کامل شرايط اقتصادي، فراز و نشيب‌هايي در راه است.
وي به شاخص‌هاي مثبت تاثير گذار در اقتصاد جهاني اشاره کرد و گفت: توليدات صنعتي در ماه اوت در آمريکا براي سيزدهيمن ماه متوالي و در چين براي هجدهمين ماه متوالي افزايش داشته است.
خطيبي ادامه داد: صنعت خودرو در چين نيز از نکات اميدوار کننده است، به طوري که تا سال 2009 ميلادي 76 ميليون خودرو در چين وجود داشته که پيش بيني شده تا 2020 ميلادي اين ميزان به 200 ميليون خودرو افزايش يابد که به افزايش مصرف انرژي منتج خواهد شد.
وي در باره نکات منفي تاثير گذار بر رشد اقتصادي نيز گفت: در همين حال هنوز نرخ بيکاري در آمريکا و اروپا بالا بوده و مي‌تواند ضربه‌هاي جدي به اقتصاد غرب وارد کند، حتي در مواردي نگراني در مورد شرايط اقتصادي به آسيا نيز در حال سرايت است.
به گفته وي، بالابودن سطح ذخيره سازي‌ها از ديگر مولفه‌هاي نگران کننده بازار نفت به شمار مي‌آيد، اگرچه ارقام ذخيره سازي نفت خام خيلي افزايش نمي يابد، اما با پالايش نفت، آمار ذخيره سازي فراوده هاي نفت هر روز افزايش مي‌يابد، در همين حال با توجه به تجربه سال قبل، انباشت فراورده نفت خام مي‌تواند پررونق باشد، زيرا در سال گذشته با انباشت فراورده و بروز سرماي شديد در آمريکا و اروپا، ذخاير فراورده نفت خام به فروش رفت.
نماينده ايران در هيئت عامل اوپک، تصريح کرد: بدهي دولت‌ها در کشورهاي غربي و کسر بودجه آنها از ديگر شاخص‌هاي منفي اقتصاد جهاني به شمار مي‌آيد که مي‌تواند تقاضاي انرژي و نفت اين کشورها را تحت تاثير قرار دهد.
خطيبي گفت:‌ به اين ترتيب در اقتصاد جهاني نکات منفي و مثبتي وجود دارد و بازار نفت با عوامل گوناگوني مواجه است که برايند آنها گاهي به رشد و گاهي به کاهش اقتصادي ختم مي شود.

بازگشت به رکود منتفي است
وي به اظهار نظرهاي گوناگون در باره بازار نفت اشاره کرد و گفت: برخي اظهار نظرها حاکي از آن است که امکان دارد شرايط اقتصادي به حالت دو سال قبل بازگردد و با رکود مجددي مواجه شويم،‌ در همين حال صندوق بين‌المللي پول (IMF) با رد اين موضوع، اعلام کرده رشد اقتصادي در سال 2010 ميلادي به 4.6 درصد مي رسد اين درحالي است که ميزان رشد اقتصادي در سال 2009 ميلادي منفي 6 دهم بوده، به اين ترتيب آمار ياد شده بازگشت به رکود اقتصادي را منتفي مي‌کند.
وي پيش بيني کرد: در مقطع زماني پس از فصل تابستان، به دليل پايان فصل رانندگي و سرد نبودن هوا، قيمت نفت اندکي تضعيف مي‌شود، اما با ورود به فصل سرما و شروع مصرف فراورده هاي زمستاني، انتظار مي‌رود تقاضا نفت خام افزايش و قيمت‌ها تقويت شود.
نماينده ايران در هيئت عامل اوپک در مورد اجلاس آينده اوپک نيز گفت: پيش از نشست 14 اکتبر (22 مهر ماه) نشست هاي کارشناسي تشيکل شده و با بررسي بازار نفت،‌ توصيه هايي به نشست وزرا مي‌شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.059 seconds.